top of page
שרון גבי אופנועים ולימוד נהיגה11.jpg
חיפוש

מדריך מקיף: ההבדלים בין רישיונות A1, A2 ו-A

  • שרון גבי אופנועים ולימוד נהיגה
  • 10 ביולי 2024
  • זמן קריאה 2 דקות

עודכן: 6 באוג׳ 2024

רישיונות הנהיגה לאופנועים מחולקים לקטגוריות שונות, המבוססות בעיקר על גודל המנוע וההספק של האופנוע. בישראל, כמו במדינות רבות באירופה, קיימים שלושה סוגים עיקריים של רישיונות אופנוע: A1, A2 ו-A. הבנת ההבדלים בין הרישיונות הללו חיונית עבור כל מי ששוקל להתחיל לרכוב על אופנוע או לשדרג את הרישיון הקיים שלו.


רישיון A1:

רישיון A1 הוא הרישיון הבסיסי ביותר לאופנועים. הוא מיועד לרוכבים מתחילים ומאפשר רכיבה על אופנועים קטנים יחסית.


המאפיינים שלו:

  • מתאים לאופנועים עם נפח מנוע של עד 125 סמ""ק.

  • הספק מרבי של עד 11 קילוואט (כ-15 כוחות סוס).

  • גיל מינימלי לקבלת הרישיון: 16 שנים.

  • נדרש מבחן תיאוריה ומבחן מעשי.


היתרונות שלו:

  • מאפשר התנסות ראשונית בעולם האופנועים.

  • מתאים לנסיעות עירוניות ולקטנועים.

  • רוכבים חדשים מרגישים אתו יותר בנוח.


החסרונות שלו:

  • מוגבל מאוד מבחינת סוגי האופנועים הקיימים לרישיון זה.

  • לא מתאים לנסיעות ארוכות או מהירות.


רישיון A2:

רישיון A2 הוא שלב ביניים בין A1 ל-A. הוא מאפשר רכיבה על אופנועים בינוניים ומתאים לרוכבים עם ניסיון מסוים.


המאפיינים שלו:

  • מתאים לאופנועים עם הספק של עד 35 קילוואט (כ-47 כוחות סוס).

  • יחס הספק/משקל לא יעלה על 0.2 קילוואט לק""ג.

  • גיל מינימלי לקבלת הרישיון: 18 שנים.

  • נדרשת תקופת ניסיון מינימלית עם רישיון A1 (בדרך כלל שנתיים).


היתרונות שלו:

  • מאפשר רכיבה על מגוון רחב יותר של אופנועים.

  • מתאים לנסיעות בין-עירוניות וארוכות יותר.

  • מספק ניסיון משמעותי לקראת רישיון A מלא.


החסרונות שלו:

  • עדיין מוגבל מבחינת האופנועים החזקים ביותר.

  • דורש תקופת הכשרה והתנסות ארוכה יותר.

רישיון A:

רישיון A הוא הרישיון המלא והבלתי מוגבל לאופנועים. הוא מאפשר רכיבה על כל סוגי האופנועים, ללא הגבלת נפח או הספק.


המאפיינים שלו:

  • מתאים לכל סוגי האופנועים, ללא הגבלת נפח או הספק.

  • גיל מינימלי לקבלת הרישיון: 20 או 24 שנים (תלוי במדינה ובניסיון קודם).

  • בדרך כלל נדרשת תקופת ניסיון עם רישיון A2.


היתרונות שלו:

  • חופש מלא בבחירת האופנוע.

  • מתאים לכל סוגי הרכיבה, כולל טיולים ארוכים ורכיבה ספורטיבית.

  • אין צורך לשדרג את הרישיון בעתיד.


החסרונות שלו:

  • דורש ניסיון רב ובגרות רכיבה, שיש בדרך כלל אחרי מספר שנות רכיבה על אופנועים שונים.

  • עלול להיות מסוכן עבור רוכבים לא מנוסים.


המעבר בין רישיונות אלו הוא בדרך כלל תהליך הדרגתי. רוכבים מתחילים בדרך כלל עם רישיון A1, צוברים ניסיון ועוברים ל-A2, ולבסוף מגיעים לרישיון A המלא. תהליך זה נועד להבטיח שרוכבים צוברים ניסיון ומיומנות בהדרגה לפני שהם עוברים לאופנועים חזקים יותר.


שיקולים נוספים שיעזרו לכם לבחור:

  • סוג הרישיון משפיע על עלויות הביטוח. בדרך כלל, ביטוח לאופנועים חזקים יותר (A2 ו-A) יקר יותר.

  • כל שדרוג רישיון דורש הכשרה נוספת ומבחנים. יש לקחת בחשבון את הזמן והעלויות הכרוכים בכך.

  • לא בהכרח שתוכלו לרכב בחו""ל על אופנוע שעבורו הוצאתם רישיון - חשוב לבדוק את החוקים הספציפיים במדינה שאליה אתם טסים, ובה אתם מתכננים לרכב על אופנוע.


 
 
 

Comments


bottom of page