מדריך מקיף: ההבדלים בין רישיונות A1, A2 ו-A
- שרון גבי אופנועים ולימוד נהיגה
- 10 ביולי 2024
- זמן קריאה 2 דקות
עודכן: 6 באוג׳ 2024
רישיונות הנהיגה לאופנועים מחולקים לקטגוריות שונות, המבוססות בעיקר על גודל המנוע וההספק של האופנוע. בישראל, כמו במדינות רבות באירופה, קיימים שלושה סוגים עיקריים של רישיונות אופנוע: A1, A2 ו-A. הבנת ההבדלים בין הרישיונות הללו חיונית עבור כל מי ששוקל להתחיל לרכוב על אופנוע או לשדרג את הרישיון הקיים שלו.
רישיון A1:
רישיון A1 הוא הרישיון הבסיסי ביותר לאופנועים. הוא מיועד לרוכבים מתחילים ומאפשר רכיבה על אופנועים קטנים יחסית.
המאפיינים שלו:
מתאים לאופנועים עם נפח מנוע של עד 125 סמ""ק.
הספק מרבי של עד 11 קילוואט (כ-15 כוחות סוס).
גיל מינימלי לקבלת הרישיון: 16 שנים.
נדרש מבחן תיאוריה ומבחן מעשי.
היתרונות שלו:
מאפשר התנסות ראשונית בעולם האופנועים.
מתאים לנסיעות עירוניות ולקטנועים.
רוכבים חדשים מרגישים אתו יותר בנוח.
החסרונות שלו:
מוגבל מאוד מבחינת סוגי האופנועים הקיימים לרישיון זה.
לא מתאים לנסיעות ארוכות או מהירות.
רישיון A2:
רישיון A2 הוא שלב ביניים בין A1 ל-A. הוא מאפשר רכיבה על אופנועים בינוניים ומתאים לרוכבים עם ניסיון מסוים.
המאפיינים שלו:
מתאים לאופנועים עם הספק של עד 35 קילוואט (כ-47 כוחות סוס).
יחס הספק/משקל לא יעלה על 0.2 קילוואט לק""ג.
גיל מינימלי לקבלת הרישיון: 18 שנים.
נדרשת תקופת ניסיון מינימלית עם רישיון A1 (בדרך כלל שנתיים).
היתרונות שלו:
מאפשר רכיבה על מגוון רחב יותר של אופנועים.
מתאים לנסיעות בין-עירוניות וארוכות יותר.
מספק ניסיון משמעותי לקראת רישיון A מלא.
החסרונות שלו:
עדיין מוגבל מבחינת האופנועים החזקים ביותר.
דורש תקופת הכשרה והתנסות ארוכה יותר.

רישיון A:
רישיון A הוא הרישיון המלא והבלתי מוגבל לאופנועים. הוא מאפשר רכיבה על כל סוגי האופנועים, ללא הגבלת נפח או הספק.
המאפיינים שלו:
מתאים לכל סוגי האופנועים, ללא הגבלת נפח או הספק.
גיל מינימלי לקבלת הרישיון: 20 או 24 שנים (תלוי במדינה ובניסיון קודם).
בדרך כלל נדרשת תקופת ניסיון עם רישיון A2.
היתרונות שלו:
חופש מלא בבחירת האופנוע.
מתאים לכל סוגי הרכיבה, כולל טיולים ארוכים ורכיבה ספורטיבית.
אין צורך לשדרג את הרישיון בעתיד.
החסרונות שלו:
דורש ניסיון רב ובגרות רכיבה, שיש בדרך כלל אחרי מספר שנות רכיבה על אופנועים שונים.
עלול להיות מסוכן עבור רוכבים לא מנוסים.
המעבר בין רישיונות אלו הוא בדרך כלל תהליך הדרגתי. רוכבים מתחילים בדרך כלל עם רישיון A1, צוברים ניסיון ועוברים ל-A2, ולבסוף מגיעים לרישיון A המלא. תהליך זה נועד להבטיח שרוכבים צוברים ניסיון ומיומנות בהדרגה לפני שהם עוברים לאופנועים חזקים יותר.
שיקולים נוספים שיעזרו לכם לבחור:
סוג הרישיון משפיע על עלויות הביטוח. בדרך כלל, ביטוח לאופנועים חזקים יותר (A2 ו-A) יקר יותר.
כל שדרוג רישיון דורש הכשרה נוספת ומבחנים. יש לקחת בחשבון את הזמן והעלויות הכרוכים בכך.
לא בהכרח שתוכלו לרכב בחו""ל על אופנוע שעבורו הוצאתם רישיון - חשוב לבדוק את החוקים הספציפיים במדינה שאליה אתם טסים, ובה אתם מתכננים לרכב על אופנוע.
Comments